Det gør os lykkeligere at bruge penge på oplevelser fremfor ting!

Det gør os lykkeligere at bruge penge på oplevelser fremfor ting!

Det gør os lykkeligere at bruge penge på oplevelser fremfor ting!

Så hvad er egentligt sandt?

Det korte svar på dette spørgsmål er; “Ja, penge gør os lykkelige” - sagt med lykkeforsker fra Aarhus Universitet, Christian Bjørnskovs, egne ord.

Det lange svar er lidt mere kompliceret.

Der er nemlig forskel på, hvor lykkelige vi bliver, når vi bruger vores penge. Man har længe forsket i, hvordan man kan bruge sine penge, så man bliver lykkelig(ere). Førhen har man antaget, at hvis man bruger sine penge på materielle goder, vil det øge lykkefølelsen, eftersom ejendele varer længere end eksempelvis en oplevelse. Dr. Thomas Gilovich, der er professor ved Cornell University, har i midlertidig fundet ud af, at det komplet modsatte er tilfældet. Interessant!

Vi har undersøgt, hvorfor det kan betale sig (bogstavelig talt) at lægge sine penge i oplevelser fremfor flere ting:

1. Lykken ved oplevelser varer længere

“Oplevelser gør os lykkeligere i længere tid. Vi vænner os hurtigt til andre forbrugsgoder, som eksempelvis en ny bil. Men en oplevelse ser vi frem til, nyder og husker tilbage på i lang tid”, forklarer Christian Bjørnskov. Nye ting er spændende for os i starten, men så tilpasser vi os dem.
Med andre ord vil spændingen over den nye fede bil, den nyeste iPhone eller det pæne spisebord hurtigt falme, da de bliver en del af vores dagligdag. Selvom materielle ting har en længere levetid, er lykkefølelsen kortvarig. ⁠Oplevelser, som at tage på tur med en alpaca, deltage i slikkepindkursus eller prøve en ny skill på løbehjul, bliver derimod en del af vores identitet, hvilket bringer os større glæde og tilfredshed.

2. Materielle ting skaber ikke sociale relationer på samme måder som oplevelser gør

"Når vi oplever noget, er det i direkte relation med de mennesker, vi deler det med", siger Gilovich. "Og når de er væk, er de en del af de historier, vi fortæller hinanden".
Knytter du mest bånd til andre mennesker, når I taler om begge at have en iMac, eller om at i begge har været på Copenhill og suset ned ad skibakken? Oplevelser skaber sociale relationer på en måde, som materielle ting ikke kan. Man har noget helt specielt sammen med dem, man har været ude på en oplevelse med!

3. Oplevelser er mere mindeværdige

Ikke nok med at oplevelser giver en længerevarende lykkefølelse – så fylder de også mere i hukommelsen. Lykkefølelsen sætter ind allerede før oplevelsen finder sted i form af forventningens glæde; og også under selve oplevelsen, hvor alt er megafedt. Men specielt efter oplevelsen, giver minderne at tænke tilbage på⁠ netop den længerevarende lykkefølelse, som kan deles med dem, der var med på oplevelsen.

4. Oplevelser er med til at forme os som mennesker

“Vi er resultatet af vores oplevelser”, siger Gilovich. Ifølge Gilovich er oplevelser yderst tæt forbundet med vores inderste jeg. Så tæt, at en investering i oplevelser er en investering i os selv på en helt anden måde, end hvis vi investerer i materielle ting. Hertil kan vi være nok så glade for vores ejendele og føle, at de er en del af vores identitet. Men ifølge Gilovich bliver de aldrig en del af os på samme måde, som en oplevelse gør.

Hos Kiddo synes vi, at det giver mening at berige vores børn og unges liv med flere oplevelser der skaber lykke og evige minder. ⁠⁠

Ved at give en oplevelse i gave, vil Kiddo gøre op med ideen om, at en gave skal være endnu en dims der ender på hylden i legeværelset.

Find de sjoveste oplevelser til børn og unge her

⁠⁠

Flere oplevelser - færre ting!⁠⁠

 


Kilde: spiir.dk og fastcompany.com